Succesvol Solliciteren: de beste tips van een Recruiter

Mensen vinden solliciteren zenuwslopend, irritant, een tijdverspilling of vinden het gewoon slecht voor hun zelfvertrouwen. Maar zo hoeft het niet te zijn! Solliciteren is niet alleen nuttig voor bedrijven, maar ook voor de kandidaat. Tijdens een sollicitatie kan je jouwpersoonlijkheid laten zien, iets wat moeilijk af te lezen is uit een CV. Bovendien geeft het jou ook de kans om kennis te maken met jouw potentiële nieuwe werkgever. Jij moet namelijk niet alleen bij het bedrijf passen, maar misschien wel belangrijker: het bedrijf ook bij jou. De onderstaande tips helpen je je beste beentje voor te zetten en het meeste uit je sollicitatie te halen.

Je hebt een vacature voor jouw droombaan gevonden, wat doe je als eerste?
Als eerste is het belangrijk je in te lezen over het bedrijf. Google hun website en begin met lezen. Neem een kijkje op de sociale media van het bedrijf, wat voor een soort berichten plaatsen ze? Ga na wat hun doelen en visies zijn, denk na of je je hierin kan vinden. Zodra je kennis hebt opgedaan over de diensten die het bedrijf verleent, of producten die ze verkopen, is het belangrijk jezelf te verdiepen in de branche. Als je op de hoogte bent van de recente ontwikkelingen, kan je beter overbrengen dat je weet waar je het over hebt.

Heb je al deze informatie verzameld en besloten dat je wil solliciteren? Begin met het opstellen van een goed CV dat zoveel mogelijk is geoptimaliseerd aan de hand van de vacature en de informatie die je hebt verzameld. Zorg ervoor dat de opmaak netjes is envooral dat er geen spelfouten in de tekst staan. Een CV moet persoonlijkheid hebben, zodat je je kan onderscheiden van de andere kandidaten. Tot slot is het belangrijk een goed uitgewerkte motivatiebrief mee te sturen. Wil je een extra streepje voor hebben op de andere sollicitanten? Vaak wordt de kans om uitgenodigd te worden voor een gesprek groter als je van tevoren de recruiter of manager van de afdeling belt. Door goede vragen te stellen over de vacature of over de sollicitatieprocedure laat je zien je dat je geïnteresseerd en proactief bent, bovendien is jouw naam bij het bedrijf nu bekend. Hierna is het afwachten en duimen!

Hoera, je bent uitgenodigd! Hoe bereid je je voor?
Voordat het gesprek plaatsvindt, is het belangrijk dat je de namen van de belangrijkste personen in het bedrijf kent. Wat is bijvoorbeeld de naam van de CEO? Je wil natuurlijk niet dat zijn of haar naam wordt genoemd in het sollicitatiegesprek en je erop wordt betrapt dat je niet weet over wie het gaat. Zoek deze mensen van tevoren online op, misschien hebben jullie wel gedeelde hobby’s, interesses, of gedeelde connecties op LinkedIn. Dit geldt ook voor persoon met wie je je sollicitatiegesprek gaat hebben. Zorg dat je van tevoren weet met wie je die dag gaat praten en onthoud de naam van deze persoon (of personen). Veel mensen vinden het namelijk lastig om iemands naam te onthouden bij de eerste ontmoeting, zeker als ze nerveus zijn en al nadenken over het gesprek dat gaat komen. Echter, als je laat zien dat je de naam van je gesprekspartner hebt onthouden toon je dat je een geïnteresseerd persoon bent en bouw je makkelijker een connectie op.

Bedenk van tevoren goed wat je wil gaan vertellen, bereid een solide pitch voor waarin je kort maar krachtig kan vertellen wie jij bent, waar je vandaan komt, welke studie je hebt gedaan en welke (relevant) werkervaring je al hebt. Net als je CV is het belangrijk dat je pitch persoonlijk is, probeer bijvoorbeeld wat specifieker te zijn als je praat over je hobby’s. Als je van koken houdt kan je laten weten wat voor een soort gerechten je graag kookt. Misschien ben je wel druk bezig met het leren koken van een ongelofelijk moeilijk gerecht en ondanks dat het een paar keer is mislukt blijf je proberen tot het perfect is.

Iets anders dat je absoluut moet voorbereiden, is je motivatie. Als het goed is, heb je je al aardig verdiept in het bedrijf, hun missie, kernwaarden, producten en diensten. Zorg dat je deze duidelijk in je hoofd hebt, en dat je kan vertellen dat jij mede op basis van deze aspecten het beste bij het bedrijf past. Laat ze zien waarom zij jou als nieuwe aanwinst zouden ‘moeten aannemen’. Benadruk daarom niet alleen je hard skills, maar ook je soft skills, zoals je vermogen om te snel te leren, je communicatievaardigheden en wat jou de beste teamspeler maakt. De vraag wat je sterke en zwakke punten zijn, wordt bijna altijd gesteld al dan niet in de driecte vorm. Hier kan je je dus goed op voorbereiden. Om je verhaal kracht bij te zetten, heb je van tevoren ook relevante voorbeelden bedacht.

De recruiter zal op basis van de belangrijkste kernvaardigheden van de functie ook gestructureerd vragen stellen volgens de zogenaamde starr methode. Hier kun je je nartuurlijk ook goed op voorbereiden. Je gebruikt dan de volgende structuur: situatie, taak, actie, resultaat en review, om een recente situatie te schetsen welke taak je in die situatie had en welke actie je hebt ondernomen om de opdracht tot een goed einde te brengen. En dan is het sterk om terug te kijken op de situatie en aan te geven wat je ervan geleerd hebt en eventueel wat je anders zou doen als je dezelfde weer meemaakt.

Als laatste bereid je voorbeeldvragen voor die je aan je gesprekspartner kan stellen. De vragen moeten niet te algemeen zijn, maar bij voorkeur toegespitst op bijvoorbeeld het team of de functie. Goede voorbeelden zijn vragen over de werksfeer, verwachtingen van resultaten en wat voor een type persoon er in het team zou passen. Vragen die persoonlijker zijn, kunnen ook nuttig zijn, zoals de vraag wat een recente grote uitdaging was voor je gesprekspartner, of wat je gesprekspartner het leukste vindt aan het werken voor dit bedrijf. Aan het einde van het gesprek kan je gerust vragen hoe hij of zij vond dat het gesprek gegaan is en of er nog andere kandidaten zijn. Vergeet niet je vragen en je CV (digitaal) mee te nemen evenals pen en papier of laptop als je liever digitaal gaat!

Hier een lijstje met vragen die altijd goed zijn:

“Waarom heb jij gekozen om bij dit bedrijf te gaan werken?”
“Wat typeert de cultuur op de afdeling?”
“Wat zijn minder leuke aspecten aan de bedrijfscultuur / cultuur op de afdeling?”
“Als ik aan het einde van het jaar een terugblikgesprek heb met mijn manager, wil ik natuurlijk dat hij /zij meer dan tevreden is over mijn prestaties. Wat moet ik minimaal bereikt hebben om succesvol te zijn geweest?”
“Wat maakt werken bij dit bedrijf zo bijzonder?”
“Wat is het mooiste / leukste / meest bijzondere moment wat jij meegemaakt hebt bij dit bedrijf?”
“Ik heb natuurlijk het functieprofiel goed gelezen, maar ik ben wel benieuwd wat voor jou de belangrijkste kwaliteiten en ervaringen zijn waarop jij/jullie de keuze voor de uiteindelijke kandidaat maakt?”
“Wat vond je van het gesprek en heb je nog bedenkingen om mij aan te nemen? “
“Wat zijn de evt. vervolgstappen?”
“Wanneer verwacht je terugkoppeling te geven?”

De dag van het gesprek, spannend!
De eerste indruk van iemand heb je al na drie seconden, dus zorg dat dat je goed binnenkomt. Kom op tijd en geef een stevige handdruk, een slap handje komt ongeïnteresseerd en onzeker over. Kijk iedereen evenveel aan en vergeet niet te glimlachen! Ondanks dat het soms best lastig is om erachter te komen welke kledingstijl men in een bedrijf draagt, is het belangrijk dat je laat zien dat je je best hebt gedaan goed voor de dag te komen met passende kleding en een verzorgde uitstraling. Tijdens het gesprek is het belangrijk dat je rechtop zit, met je schouders naar achteren en je borst naar voren. Er is niets om nerveus over te zijn! Als het goed is, heb je je goed voorbereid en weet je precies wat je wil gaan vertellen en welke vragen je wil stellen. Dit zal er voor zorgen dat het gesprek veel soepeler verloopt. Je kan je antwoorden kort maar krachtig formuleren, en je houdt niet enkel een lang monoloog, luisteren is namelijk ook erg belangrijk! Als je later in het gesprek iets kan terughalen wat er eerder is gezegd, krijg je zeker extra punten. Als je praat over de doelen die je hebt behaald, praat dan altijd in de ik-vorm. Je gesprekspartner wil weten wat jij allemaal hebt bereikt, niet het team waar je bij gezeten hebt.

Als je toch erg last hebt van de zenuwen, wees daar dan gerust eerlijk over want het overkomt iedereen! Op die manier weet je gesprekspartner wat er speelt en het geeft jou een extra kans om over te brengen dat je de baan erg graag wil, ondanks dat solliciteren je zo zenuwachtig maakt. Communicatie is altijd key!

Auteur: Paul van Campen (25 jaar ervaring in recruitment, marketing en sales management posities)

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Ik wil graag teruggebeld worden

Algemene voorwaarden

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer vitae porttitor velit. Suspendisse potenti. Maecenas a libero ut purus faucibus fringilla. Suspendisse gravida, lectus dignissim vestibulum lacinia, elit arcu sagittis risus, ac ullamcorper sapien justo vitae lectus. Quisque ligula nisl, congue id est nec, fringilla placerat diam. Donec a leo maximus, auctor ipsum et, condimentum sapien. Quisque tempor dui at nunc volutpat tristique. Ut imperdiet tellus at libero imperdiet, vel pretium nulla accumsan. Fusce turpis diam, efficitur pharetra lacinia vel, laoreet eu orci. Proin ac felis neque. Quisque faucibus sit amet nibh sed pulvinar.

Sed vitae lacus condimentum, blandit massa non, dignissim metus. Aliquam condimentum tellus eget mauris semper pretium. Mauris pulvinar rhoncus velit, sit amet tincidunt augue porta nec. Duis a commodo lectus. Aliquam pellentesque id augue et finibus. Nam sed justo eu sapien tempor tempus. Praesent convallis tellus sollicitudin purus elementum blandit.

Nullam sapien ipsum, auctor non condimentum id, posuere ut odio. Sed porttitor consectetur maximus. Nam accumsan hendrerit urna nec vehicula. Phasellus venenatis accumsan justo, at faucibus ante faucibus tincidunt. Sed non eleifend metus. Maecenas nec lorem et nibh efficitur ullamcorper vel a nunc. Mauris ex ex, pellentesque sit amet tristique ut, fermentum id dolor. Etiam commodo porta libero vitae vulputate. Cras vitae tellus nec risus eleifend aliquam sed id elit. Mauris pretium egestas quam, nec egestas erat tempus volutpat.

Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Nam condimentum, tellus sit amet eleifend blandit, dui ligula ornare diam, sed commodo est sapien vel orci. Fusce erat massa, cursus sed purus et, dignissim dapibus leo. Ut odio magna, auctor id lectus et, varius pharetra est. Proin ante urna, consequat quis volutpat accumsan, elementum ut nisi. Curabitur placerat purus felis, nec vulputate velit blandit sit amet. Aliquam erat volutpat. Curabitur et suscipit enim, quis congue tellus.

Donec in egestas orci. Cras mauris nibh, condimentum et ex id, mattis finibus enim. Fusce sodales mollis sagittis. In placerat vestibulum quam non lobortis. Nulla facilisi. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer fringilla venenatis nulla, vel elementum lectus semper ac. Vivamus quam lectus, feugiat ut odio at, mollis imperdiet ante. Aenean eget nisl ex. Aliquam rhoncus leo vel rhoncus dictum. Donec ipsum metus, venenatis et tempor id, vestibulum a metus. Aliquam in eleifend risus, ac luctus odio. Proin pharetra tortor lectus, non finibus nisi ultrices quis. Donec non aliquet mi. Nam non lectus volutpat erat dictum laoreet. Vestibulum ultrices neque sit amet mattis eleifend. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer vitae porttitor velit. Suspendisse potenti. Maecenas a libero ut purus faucibus fringilla. Suspendisse gravida, lectus dignissim vestibulum lacinia, elit arcu sagittis risus, ac ullamcorper sapien justo vitae lectus. Quisque ligula nisl, congue id est nec, fringilla placerat diam. Donec a leo maximus, auctor ipsum et, condimentum sapien. Quisque tempor dui at nunc volutpat tristique. Ut imperdiet tellus at libero imperdiet, vel pretium nulla accumsan. Fusce turpis diam, efficitur pharetra lacinia vel, laoreet eu orci. Proin ac felis neque. Quisque faucibus sit amet nibh sed pulvinar.

Sed vitae lacus condimentum, blandit massa non, dignissim metus. Aliquam condimentum tellus eget mauris semper pretium. Mauris pulvinar rhoncus velit, sit amet tincidunt augue porta nec. Duis a commodo lectus. Aliquam pellentesque id augue et finibus. Nam sed justo eu sapien tempor tempus. Praesent convallis tellus sollicitudin purus elementum blandit.

Nullam sapien ipsum, auctor non condimentum id, posuere ut odio. Sed porttitor consectetur maximus. Nam accumsan hendrerit urna nec vehicula. Phasellus venenatis accumsan justo, at faucibus ante faucibus tincidunt. Sed non eleifend metus. Maecenas nec lorem et nibh efficitur ullamcorper vel a nunc. Mauris ex ex, pellentesque sit amet tristique ut, fermentum id dolor. Etiam commodo porta libero vitae vulputate. Cras vitae tellus nec risus eleifend aliquam sed id elit. Mauris pretium egestas quam, nec egestas erat tempus volutpat.

Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Nam condimentum, tellus sit amet eleifend blandit, dui ligula ornare diam, sed commodo est sapien vel orci. Fusce erat massa, cursus sed purus et, dignissim dapibus leo. Ut odio magna, auctor id lectus et, varius pharetra est. Proin ante urna, consequat quis volutpat accumsan, elementum ut nisi. Curabitur placerat purus felis, nec vulputate velit blandit sit amet. Aliquam erat volutpat. Curabitur et suscipit enim, quis congue tellus.

Donec in egestas orci. Cras mauris nibh, condimentum et ex id, mattis finibus enim. Fusce sodales mollis sagittis. In placerat vestibulum quam non lobortis. Nulla facilisi. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer fringilla venenatis nulla, vel elementum lectus semper ac. Vivamus quam lectus, feugiat ut odio at, mollis imperdiet ante. Aenean eget nisl ex. Aliquam rhoncus leo vel rhoncus dictum. Donec ipsum metus, venenatis et tempor id, vestibulum a metus. Aliquam in eleifend risus, ac luctus odio. Proin pharetra tortor lectus, non finibus nisi ultrices quis. Donec non aliquet mi. Nam non lectus volutpat erat dictum laoreet. Vestibulum ultrices neque sit amet mattis eleifend.